Thursday, February 7, 2013

Melaka part III


Dah berminggu2 baru nk sudahkan part III? Nampak sangat pemalas dia nk ngupdate kt belog ni.
Almaklumlah usia makin 'remaja' ni blog2 makin jarang. But still nk update, bila masa tua klw tgk2 belog ni, teringat lah aktiviti waktu muda mudi. Ahaks.

K next!

Ni masa kami punya 2nd day. Lepas checkout dr A'famosa Resort! Kami punya next day stay dkt bandar melaka! Otw ke bando melaka nk pegi checkin ke Fenix Inn terserempak dgn Kelapa Goncang yg famesss dkt melaka ni. Agenda hari kedua tu bebudak ni nk memborong tudung kononnya dkt butik menda tu As-syaima? Ingat kut best na.. Hmm.. Nnt cite.

Kita pegi dulu pekena kelapa goncang!

1st time sampai sini!

Pertama Kali try! Terus lupa dkt kelapa goncang atau nama glamer dia coconut shake yg lain2 dkt pasar tani seantero kelumpo ittew! Mmg sedap! Pekena pulak dgn nasi lemak depa! mmg ngam ho! Menu Nasi lemak + kuih muih ade dkt situ buat isi pewot!

Kitorang repeat dua kali dtg sini! Kelapa Goncang punya  pasal...

Dah kenyang perut pekana nasi lemak dgn kelapa goncang. Kami terus ke agenda utama budak2 ni. Sebok naa nk ke as-syaima. Dr kelumpo hebohnya nk ke as-syaima. Nk memborong. Aku igt hebat sgt as-syaima dia. Sekangkang kera aje. Kangkang kera tu aku x heran sgt lah.. Tang harga dia tuh. Adoi.. ntah ape2.. Harga nk memborong ntah ape2.. kejap bertukar2.. kejap harga gini... kejap lain.. kejap kang tukar pulak. eh.... berangin je!

 

 Penyudahnya x borong tudung pun. Takat nk beli tudung murah, aku bawak je pegi port memborong kt KL tu. Lagi murah x yah pepening. Penyudahnya muka semua kelat sebab harga kat as-syaima ntah ape2. Pilihan pun xbanyak mana pon, alih2 beli kain je.. RM25 hengget sepasang. Itu punnnnnn....... KAIN XCUKUP 4METER! Lps itu, kain kami beli ade yg berlobang2 bagai digigit lipas! errr... Sakit hati je. Nasib kami x memborong baaaanyak utk jual balik. Kalau tidok? Buat kene maki dek cust aje!... Heh.Indah kabo dr rupe aje lah as-syaima kt melaka tu. (Staff dia pun... emmm ala2 ... malas ckp... aku masuk2 kedai ke sound. "Ehh tolong buka kasut ye" lepas tu aku tgk kaki aku..aku tgk dia.... "Ohh sarung kaki ye..." Huh!)

Lepas semua mcm xberapa nk happy kt as-syaima. Kami blah ke bandar balik. Untuk checkin. Sbb hari dh nk petang. Malam nya kami nk makan beso!


Photogediks b4 checkin!

Sampai Fenix Inn senang, terus pas kunci kete kat jockey. Mereka akan park kn keta kita. Sbb tmpat parking mereka agak terhad. Plus hotel fenix inn bebetul seberang jalan dkt Dataran Pahlawan! Aku memati lah ingat DATARAN PAHLAWAN tu mcm dataran MERDEKA weh! Buat kene gelak dek org je. Aku sembang dgn member aku budak melaka, berdekah dia ketawakan aku. Rupanya Dataran Pahlawan itu, adalah shopping mall! Choiii....

Stay kat Fenix Inn ni senang, klw korang kaki merayap kt melaka ni, Fenix Inn value ur money! Bilik was ok! Plus korang berjalan bukan nk duk bilik pon kan. Cumanya aritu masalah masa checkin je. Lambat sikit bilik x siap lagi wpun kitorang checkin dh petang! Berkejor gak lah kami duk jamak solat sesiap sebelum weols cabut nk pergi dinner!

Settle freshen'up! Kami panjang langkah tuju UMBAI. Sebenarnya tak tau jalan pun dr bandar melaka nk ke Umbai. Sbb selalu nk balik kampung dr h'way masuk jln h'way baru melaka tu, nampak signboard UMBAI gedabak tepi jalan. Kalini redah jalan dalam... Nasib selamat jugak sampai...  Bagus wahai co-pilot wpun agak menggagaw jugak mengagak jalan! hewhewhewhew....

Nah hambik!

Sakan memasing!!..



 Yang paling best lepas habis makan.... hehehehh bab bab makan ni kan kitorang suka main teka teka harga! Aku bajet semua benda kitorang sental mcm Ikan Siakap (kot) masak 3 rasa, Udang, sotong, lala, sayur, ketam sampai 4 ekor!! nasi lemak bebagai.... Aku estimated rege dalam 170-180 gitu. Ade insan sorang tu, nk membayar, gagah dia kutip seratus hengget sorang. Tau la makan tontong. Agak2 lerkan.... Penyudahnya.... Hang pa tau total semuanya? Gelak ajelah aku.....

 Nampak?

Kalaw tak nampak aku bgtau rege total makan besar malam tu adalah RM118!
HAHAHAHA Alhamdulillah... Murah... Puas hati makan...

Orang kata kenyang perut suka hati. Tp lepas dh kenyang ni, ada sahabat aku sorang ni xsenang hati lagi. selagi hajat dia kat melaka ni x tertunai. Kut la nak pergi naik cruise kt sg melaka tu ke ape! cheh x merasa aku naik cruise! Nk tunaikan niat hati dia karoke! Hoi mcm dkt KL xde karoke. Tsk tsk tsk... 

 Di dataran pahlawan! Yg takde rupa dataran langsung

Kami tawaf dataran pahlawan!!! Cari tempat karok! haih!.... Datang melaka pegi karoke! TAK FAHAM!!..

 Karoke lah kami...


Yang sorang tu... sebok nk karok ke sebok nk tenung henpon tu je ntah! Gewaaaaaam!..


Berjam2 gak lah dlm tu! Smpai lewat malam. Xdapat lah merasa cuci mata dkt Jonkerwalk! Kan dkt sana borong bebaju bagai murah.. Klw batwing, kemeja, dress dkt curve/ downtown kl nun tu jual 40 50hengget . Kt JonkerWalk ni separuh harga jugak la... Semua member2 aku kt kl duk bebel kate "amenda la sampai melaka x jejak jonkerwalk" tak complete dtg melaka x jejak sana! Xpela next time! 


Penyudahnya x dpt jonkerwalk... Ntah ape punya walk seberang dr melaka river cruise tu, ala2 downtown gak lah... Kami lepak kt sana kejap cuci mata. Sempat gak la minah sorang tu beli sepasang cincin. alelelelel budget sweet lettew! Nyampehhh...


Sempat jugak kami beli baju sedondon!!

Ini baru shweeet! ahaks..

Dpt baju sedondon pusing2 lah area melaka, Area JonkerWalk yg dh tinggal cina2 duk lepak ngeteh, org tgh duk sapu sampah bersihkan jonker walk tu. Dpt la jejak wpun xdapat cuci mata berjalan. Pusing dlm kete jela. Sampai dkt area Kota Afamosa! "Ok esok b4 balik singgah sini" 

Haa makanya balik hotel, charge battery masing2. Esok b4 balik Kelumpo, kita jenjalan lagi last round!

Bersambung Part IV Final! hahaha..

Part1 Part2 Part3 Part 4

No comments: